Försäkringbolagen minns allt om dig

Jag hade redan ett stor misstroende mot försäkringsbranchen innan jag fick reda på att de systematiskt inhämtar journaler och att läkare har börjat tveka att skriva ner vaga misstankar om att barnet kan ligga i riskzonen för att drabbas an en viss sjukdom.

Nu har Socialstyrelsen slagit larm om att försäkringsbolagen sparar sekretessbelagd patientinformation långt efter att personen i fråga slutat vara kund eller till och med avlidit. Läs artikeln.

Tidigare har jag hört om försäkringsärenden där försäkringskunder som behövt använda sin försäkring fått välja att förbruka sin försäkring eller låta bli att använda den.

Mina föräldrar betalar förmodligen fortfarande en försäkring som de tecknade i anslutning till att jag föddes (för 25 år sedan). Jag fick för inte jättelänge sedan ett erbjudande att ta över försäkringen men orkade inte bry mig just då.

Jag har låtit bli att skaffa en hemförsäkring tidigare för att jag ansett att jag betalar mer än den nytta den skulle kunna ge (fullt medveten om vad jag säger nej till) men gick motvilligt med på att skaffa en hemförsäkring i vintras efter en diskussion med personer i min närhet.

Jag vill avslutningsvis påpeka att jag har läst villkor från flera försäkringsbolag och inte gått med på de men grundtanken bakom försäkringar tycker jag är bra.

0 Responses to “Försäkringbolagen minns allt om dig”



  1. Kommentera

Kommentera

